De Barcelona chair werd exclusief ontworpen voor het Duits Paviljoen op de Internationale Expositie in 1929, die werd georganiseerd in Barcelona, Spanje. Het ontwerp van deze bijzondere stoel komt van de architect Ludwig Mies van der Rohe en zijn partner, de interieurontwerpster Lilly Reich.

Het nieuwe tijdperk

Het Duitse Paviljoen

Er rustte een enorme druk op Mies van der Rohe’s schouders. Hij moest een zeer speciaal ontwerp afleveren, een ontwerp dat de herleving van de Duitse cultuur symboliseerde, en hun creatieve prestaties en commerciële levensvatbaarheid benadrukte.

De commissaris van de Expositie, Georg von Schnitzler, zei dat het gebouw de levenskracht van een nieuw tijdperk moest verwoorden.

“Er zijn eindeloos veel mogelijkheden en veel problemen,” zei Mies van der Rohe over het ontwerpen van de stoel. Volgens de architect moest het “een belangrijke stoel, een zeer elegante stoel” zijn. “De stoel moest monumentaal zijn. In die omstandigheden kon men niet een keukenstoel gebruiken.”

Een koninklijke stoel

Hoewel het merendeel van de architecten en ontwerpers van het Bauhaus tijdperk streefden naar het verstrekken van goed ontworpen woningen en meubelen voor de gewone man, was de Barcelona chair een uitzondering. Op de Internationale Expositie stonden twee sets, welke beiden in wit geitenleer waren uitgevoerd.

De stoel was ontworpen als rustzetel voor de Spaanse koning Alfonso XIII en Koningin Euginie Victoria, om de openingsceremonie van de expositie te overzien. De vorm van de poten werd geïnspireerd door de Romaanse vouwstoelen, ook wel bekend als Curule chairs, die door Romeinse aristocraten werden gebruikt. Deze vouwstoelen werden destijds echt als statussymbool gezien. Ondanks haar industriële verschijning vereist de Barcelona chair veel handwerk.

De Barcelona chair paste uitstekend in de verbazingwekkend moderne omgeving van het Paviljoen, dat onder andere bestond uit veel glaswerk en vier verschillende soorten marmer. De bezoekers van de expositie moesten zich in een futuristische omgeving hebben gewaand. Het verhaal gaat dat de Koninklijke bezoekers van de Internationale Expositie niet van de stoelen gebruikt hebben gemaakt, maar de Barcelona chair kreeg al snel de reputatie dat het ontwerp een koning waardig was.

Barcelona Chair in het wit

Barcelona Chair in het wit

Herleving van de Barcelona Chair

In 1950 ontwierp Mies van der Rohe de Barcelona chair opnieuw, zodat hij gebruik kon maken van roestvrij staal, een materiaal dat destijds nog heel nieuw was. Het feit dat het frame nu van roestvrij staal was, betekende ook dat het uit een stuk metaal kon worden gemaakt. Mies van der Rohe was een Bauhaus ontwerper, iemand die geloofde in het produceren van functioneel meubilair, dat geschikt was voor massaproductie. En hierin ligt nu juist de contradictie: de Barcelona chair is juist heel duur en totaal ongeschikt voor massaproductie.

In 1953, zes jaar nadat Mies van der Rohe’s partner Reich overleden was, begon het bedrijf Knoll Inc. met de productie van de Barcelona chair. Het frame wordt geleverd in chroom en roestvrij staal.  De Barcelona chair is in verschillende kleuren leverbaar.

Tachtig jaar na de introductie van de stoel, heeft het tijdloze ontwerp van de Barcelona Chair nog steeds haar kracht en charme niet verloren. Zo is er tegenwoordig een ruim aanbod aan betaalbare versies van de stoel op het internet te vinden.